„ОТКУЦАЈ(И)“ је визуелна колаборација о материјализацији флуентних форми развитка, притиска, сензибилности континуираних промена и нужности одбацивања категоричности. Уметнице су на индивидуалан начин ликовно одговориле на предлог Галерије Коларчеве задужбине да се окупе као добитнице главних награда Сликарског, Вајарског и Графичког одсека Факултета ликовних уметности у Београду за 2019. годину.

Ликовни односи Ање Тончић настали су као продукт удела и утицаја физичких теорија о холографској интерферометрији, акустици, теорији рефракција и интервенцијској комбинаторици те постављају сплет организоване хаотичности која постепено дисциплинује конструктивне елементе понуђеног призора, омогућавајући анализу и визуелизацију појма притиска и суперпонирања напона.
Сагласје у цртачком принципу густе концентрације линијских релација има циљ наглашавања дестабилизације перцепције при обртном кретању, користећи визуелне методе експерименталних електромагнетских интеракција у приступу самом цикличном покрету на статичној подлози познатим по методологији футуризма и каснијег оп-арта, која доводи до концептуалног изазивања инертне позиције класичног цртежа који се на формално-стилском плану генерише кроз приказ слика-покрета, форми које су флуктурне и убрзавајуће, иако омеђене конвенционалним оквиром класичног медија. Овом серијом презентованих цртежа као и инсталацијом/објектом, Ања представља ритмичке визије беспредметних ковитлаца као платформу универзалног аспекта суочења, са намером ликовне интеграције резултирајућих покрета, тактова, деформација и вибрација, истовремено користећи привидно лимитирану покретност цртачког манира као средство обликовања и израза мишљења и става о егзактној композицији, провоцирајући формулацију питања о специфичном проблему и/или феномену самог отпора као нужности и покретача.

Александра Мајсторовић својим радовима продубљује и материјализује људски однос и доживљај настанка човека као бића. Његов изглед преточен у снажну, флуентну форму симболизује процес развитка и његов пресудан значај у животу сваког од нас. Дубока сензибилност природе, проткана енергијом, ни колосалном ни етеричном, зрачи белином, непогрешиво постоји, одвија се, говори о људском телу, а ипак је огледало нас самих. Овом приликом можете видете изложену серију скулптура под називом „Развијање“. Сачињену од четири различите форме „Нулто развијање“, „Развијање И“, „Развијање ИИ“ и „Развијање ИИИ“. Хронолошки повезане, различите по волумену приказују промене које док смо доживљавали нисмо били свесни, а којима свакодневно присуствујемо у свету који нас окружује. Које представљају конструктивно најосетљивија места живота. Уметница своју инспирацију проналази у природи нас самих и повезује је са савршено несавршеним склопом људског бића. Акварели „Друго стање“ су уско повезани са скулптурама. Осликавају истинитост мајчиног виђења себе, енергије на рачун које се биће ствара, последице и обележја. Тријумф и бол. Стални траг и вечиту промену. Подједнако битно серија акварела „Нестајање скулптуре“ приказује окрутност, тежину и прекид формирања облика. Нагли преокрет природе. Растројеност, гнев и ишчезавање. Александра својим радом жели да освести друштво и укаже на значај човековог развоја у раном стадијуму, опомиње и поклања знак пажње свим скулптурама развијеним и несталим током овоземаљског постојања.

Марија Шешлија свесно бира да се њена уметност не осврће на свакодневне људске догађаје, нити тежи директној критици друштва. Окреће се универзалним и суштинским темама људског промишљања, тиме не дајући коначан и јединствен одговор, већ отвара нове хоризонте слободног промишљања, интроспекције и осећајности. Крећући се од сопствене запитаности над променљивом и непредвидивом природом живота, као и концептима бесконачности и духовности, Марија настоји да овај комплексан мисаони процес пренесе у материјални свет уметничког дела. Бирајући небо као главни мотив својих радова, тај никада исти, а увек и свуда присутан, натчовечански феномен, уметница пружа посматрачу једну, од многобројних могућих верзија перцепције стварности. Истиче неопходност ослобађања од укалупљеног, социјално и религиозно детерминисаног поимања света, како оног око нас, тако и оног у нама. У тој жељи да се посматрач усмери на могућност дивергентног, хетерогеног поимања појавног и апстрактног аспекта постојања, можемо уочити тежњу за променом стања у којем се данашњи човек налази.
„Пратећи редослед у ком је полазна тачка слика из природе а крајња рад, настао по узору на њу услед превођења из света мишљења у свет природе, прави се затворени круг у коме се ова два света узајамно допуњују.“ Слојевитошћу и дуготрајношћу стварања радова у техници графике, Марија скреће пажњу на вишеслојност значења ових дела. Суштина није у долажењу до ултимативног одговора, већ у различитим путевима којима ћемо ка њему ићи.

Биографије уметница

Ања Тончић

Александра Мајсторовић

Марија Шешлија

Изложба ће бити отворена до 21. новембра 2020. радним данима од 10 до 20 сати, суботом од 10 до 16 часова.