ФЕСТИВАЛ НОВА / ФЕСТИВАЛ НОВЕ УМЕТНОСТИ на Коларцу – Субота 7. октобар у 20 сати, Велика дворана

Katharina Klement/Martin Siewert Duo (Austrija)

Katharina Klement – клавир, електроника

Martin Siewert – гитара, електроника

Пијанисткиња Катарина Клемент и гитариста Мартин Сиеверт парадигматски су примери музичара који су своје инструменте одвели далеко од њихових основних и очекиваних звучних сазвежђа и контекста. Катарина је своје основне студије надограђивала и курсем за електро-акустичну и експерименталну музику, те се у властитом раду здушно интересовала за све што је неконвенционално у третману клавира: проширене технике свирања, звучне и видео перформансе, однос акустичних инструмената и технологије. За таква своја интересовања нашла је плодно тло у својој земљи, поставши добитница низа аустријских признања и стипендија, те се етаблирала као један од цењенијих извођача експерименталне музике средње генерације.
Са друге стране, Мартин Сиеверт је започео каријеру деведесетих као сарадник бечких иновативних музичара попут Бориса Хауфа, Диетера Ковачића (Dieb13) или Франца Хаутцингера, и већ од тих дана бежи од конвенционалног звука гитаре и очекиваних стилских референци ка редукционизму, аналогним ефектима, те стилском изразу музичара попут Кристофа Курзмана или Кристијана Фенеца. Етаблира се у бендовима као што су Радиан, Трапист, и другим саставима који гитару одводе из света џеза или рока ка новим звучним перспективама.
Као дуо, Катарина и Мартин у маниру искусних импровизатора истражују могућности властитих инструмената кроз константну интеракцију и ослушкивање. Њихов концепт је далеко од фри или авангардног џеза, упркос асоцијацијама које побуђује слободна импровизација. Динамичке варијације и поигравања звучним текстурама надмашују интересовање за хармонски комплексне аранжмане, те је дуо у том смислу ближи естетици авангардне композиције, амбијенталним и електронским ескападама, или једноставно тоталној апстракцији и авангарди лишеној конвенционалних стилских референци. Уместо акорда и виртуозних соло деоница, чекају нас припремљени клавир, процесуирана гитара, и неочекивани звучни пасажи!
Катарина Клемент ће се на посебном програму у Истраживачкој станици за савремену уметност „Perpetuum Mobile” представити и необичним звучним перформансом посвећеним Београду, представљајући и другу страну своје несвакидашње музичке персоне.

Оркестар ТУШТА И ТМА (Србија)

Братислав Радовановић – гитара

Макс Кочетов – алт саксофон

Растко Обрадовић – тенор саксофон

Аца Пејчић – клавир, rhodes

Бранислав Радојковић – бас, ефекти

Павле Попов – контрабас

Том Феђа Франклин – бубњеви, перкусије

Марко Миливојевић – перкусије

Вељко Николић – Папа Ник – перкусије

Фраза ’тиха вода брег рони’ могла би се без проблема применити на београдског сликара, гитаристу и композитора Братислава Радовановића. Давне 1993. у Приштини основао је бенд Fish in Oil, који у наредне две деценије пролази кроз низ персоналних и стилских трансформација, да би у последњих неколико година добио своје садашње обличје. На трагу свог гитарског хероја, Марка Рибота, те њујоршке сцене предвођене легендардним Џоном Зорном, Радовановић доноси у Србију дух смелог еклектицизма који разбија табуе и границе, Тамо где се разуздани фри-џез сусреће са синематичним пасажима, а дивљи панк са тангом и валцерима, овај сада већ зрели гитариста средње генерације налази своје природно уточиште.
Након неколико успешних Fish in Oil албума и позиционирања превасходно на домаћој џез сцени, Радовановић наставља да трага за новим изазовима. На предлог нашег организационог тима, спрема специјалну фестивалску продукцију – Оркестар Тушта и тма! Овај деветочлани ансамбл ће имати свој премијерни наступ управо на Нова Фестивалу, уједно и као својеврсну посвету самој манифестацији, са композицијама које попримају своје коначно обличје док пишемо ове редове!
Како сам аутор објашњава, музика групе се не може жанровски одредити, а представља његов покушај да нађе „прави баланс између рација и емоција, улице и академије”. У том смислу ова музика се креће од јасно расписаних и аранжираних тема, па све до слободно импровизованих делова, а саме композиције налазе инспирацију са једне стране у музици Алберта Аyлера и такозваног милитантног џеза Чарлеса Мингуса, Маxа Роача и Арчиеја Шепа, преко Ваитсовских ишчашених валцера, па све до неизбежног утицаја филмске музике. И даље Братислав описује и поентира: „Ритам секција са тројицом перкусиониста настоји да створи апокалиптичну подлогу за дувачку секцију и клавир и гитару, која се често третира перкусивно и придружује удараљкама у креирању атмосфере. Музика ове групе је још једна субјективна слика објективне стварности.” Укратко, премијерни наступ новог бенда, музичара и композитора у напону снаге – има ли боље препоруке!

Цена улазница: 500 динара